Personvernerklæringen

 

Formålet med denne erklæringen er å forklare hvordan Coloplast behandler dine personopplysningener, inkludert når du gir samtykke til det følgende: 1. Samtykke til behandling av bestillinger, 2. Samtykke til bruk av støttetjenester, 3. Samtykke til utsending av vareprøver, og/eller 4. Tillatelse til markedsføring.

 

 

1. Hvem er ansvarlig for å håndtere opplysningene mine?

Coloplast Group består av mange selskaper forskjellige steder i verden. Coloplast-selskapene som leverer tjenestene du registrerer deg for, er sammen ansvarlige for håndteringen og behandlingen av opplysningene dine. Noen av tjenestene leveres av det lokale Coloplast-selskapet i ditt land eller din region (for denne nettside og nettbutikk -  Coloplast Norge AS), mens andre tjenester leveres av Coloplast A/S i Danmark (hovedkontoret), og atter andre leveres av Partene i fellesskap.

For å oppfylle dette formålet har Partene etablert en ordning i samsvar med artikkel 26 i GDPR, der hovedansvaret for å innhente samtykke på korrekt vis, dvs. innhente et gyldig samtykke, påhviler den lokale Coloplast Group-enheten (for Coloplast Assistanse nettbutikk -  Coloplast Norge AS) sammen med hovedkontoret, samtidig som hovedkontoret og din lokale Coloplast Group-enhet deler ansvaret for å holde opplysningene oppdatert. Hovedkontoret vil til slutt slette eller anonymisere opplysningene. Du kan få mer informasjon om dette ved å kontakte dataprotectionoffice@coloplast.com eller gå til Data Privacy and Security - Corporate.

Du finner de ansvarlige Coloplast-selskapene for relevante samtykkealternativer i avsnitt (2.) nedenfor. Hva angår samtykket du gir, sikter Coloplast til den behandlingsansvarlige som er oppført nedenfor.

 

 

2. Hvordan blir opplysningene mine håndtert?

I de fleste tilfeller der du kontakter Coloplast, vil vi i hovedsak behandle opplysningene dine basert på et avtaleforhold mellom deg og Coloplast. Men fordi vi også behandler informasjon om den medisinske situasjonen din (sensitive opplysninger), trenger vi i tillegg ditt samtykke til å behandle bestillinger eller forespørsler om vareprøver og å yte støttetjenester.

Tabellen nedenfor inneholder de forskjellige formål vi behandler dine personopplysninger til og samtykkealternativene du kan velge mellom. For hvert av disse står det (i) hvilke formål opplysningene dine blir brukt til, og hvilke opplysninger vi samler inn for hvert formål; (ii) hvem opplysningene blir delt med; (iii) hvor lenge vi beholder opplysningene; og (iv) hva som er det rettslige grunnlaget for behandlingen. Beskrivelsen av det rettslige grunnlaget inneholder henvisninger til relevante artikler i EUs generelle personvernforordning («GDPR»).

Hva slags opplysninger Coloplast kan samle inn, er avhengig av tjenesten(e) du har registrert deg for, og hva du har gitt samtykke til. Se detaljer om hvert samtykkealternativ nedenfor. Opplysningene som er ført opp for hvert samtykkealternativ nedenfor, er eksempler på hvilke opplysninger Coloplast kan samle inn. Coloplast vil kunne lagre opplysningene som er nevnt nedenfor, om deg, avhengig av hvilke opplysninger du (frivillig) har oppgitt til oss.

Vår behandling av dine helseopplysninger knyttet til behandling av din bestilling, forsendelse og refusjon fra Helfo er basert på ditt samtykke som du gir oss når du bestiller medisinsk forbruksmateriell på blå resept hos oss. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å skrive til privacyrequest@coloplast.com eller ved å ringe oss på 22 57 50 20. Dersom du trekker tilbake ditt samtykke vil vi kun behandle dine helseopplysninger for å fullføre pågående eller allerede leverte bestillinger og oppfylle våre rettslige forpliktelser knyttet til det, inkludert regnskapsføring og overholdelse av helselovgivingen, men vi vil ikke behandle helseopplysningene dine for noen nye formål eller andre behandlingsaktiviteter som beskrevet nedenfor, for eksempel markedsføring.

 

1.      Opprettelse og administrasjon av din konto på Coloplast Assistanse netbutikk, inkludert telefonrådgivning

Hva er formålet/formålene med at dere samler inn og bruker opplysninger om meg?

Hva slags opplysninger blir samlet inn om meg?

Hvem deler dere slike opplysninger med?

Hva er det rettslige grunnlaget for at dere behandler disse opplysningene?

Hvor lenge beholder dere disse opplysningene?

Behandlingsansvarlig(e)

For å opprette og administrere brukerkontoen din, når du bestemmer deg for å opprette en konto på Coloplast Assistanse nettbutikk, for å lagre informasjonen du gir oss, gi telefonrådgivning og for å administrere dine resepter.  (datakategorier 1.-3.)

 

 

Opplysningene som samles inn, er de opplysningene du gir Coloplast i forbindelse med opprettelse av kontoen din og når du begynner din første bestilling (Du kan lese mer om hvordan informasjonen din behandles når du fullfører bestillingen i avsnittene nedenfor).  Dette kan innbefatte:

 

1.       Personopplysninger (fornavn, etternavn, postadresse,   fødselsdato, fødselsnummer og eventuelt kjønn)

2.       Kontaktopplysninger (e-postadresse, eventuelt telefonnummer)

3.       Helseopplysninger, produktopplysninger og opplysninger om resepten din (for eksempel referansenummere på låste resepter og type produkter som brukes)

 

 

 

Tredjeparter som opptrer på instruks fra Coloplast (f.eks. leverandører av nettskytjenester, programvare for betalingstjenester eller tredjeparts ERP-programvare). Coloplast vil ikke selge eller dele opplysningene dine med andre som bruker det til sine egne formål uten ditt samtykke eller annen lovlig grunnlag.

 

Opplysningene behandles for å overholde avtalefestede forpliktelser, på grunnlag av ditt samtykke og for Coloplasts legitime interesse i å kunne gi telefonrådgivning – jf. artiklene 6(1)(b), 6 (1) (f) og 6(1)(a), jfr. 9(2)(a) i GDPR

 

Med mindre loven krever at vi beholder opplysningene, vil de bli slettet når du ber om å få slettet brukerkontoen din. Bokføring-opplysninger relatert til dine gjennomførte bestillinger vil bli oppbevart i hhv. 3,5 og 5 år fra gjennomføringen av bestillingen, i henhold til norsk lov

 

Hvis du logger inn, men aldri fullfører en bestilling, sletter vi informasjonen din etter seks måneder. Hvis du fullfører en bestilling, vil informasjonen din bli slettet, når du ikke lenger mottar tjenester fra Coloplast, ikke lenger har aktive samtykker, og alle dine underliggende opplysninger om for eksempel dine kjøp etc. er blitt slettet, i samsvar med tidsangivelsene som er angitt for formålene og samtykketypene nedenfor.

Når du legger inn en bestilling, gir du i utgangspunktet et samtykke til behandling av bestillinger (kortsiktig samtykke), og opplysningene dine vil derfor bli behandlet i samsvar med det som er beskrevet nedenfor, med mindre du på annen måte har gitt samtykke til utsendelse av prøver eller bruk av støttetjenester - I så fall lagres informasjon i henhold til beskrivelsene for dette.

 

 

 

Coloplast Norge AS, Ryenstubben 10, 0679 Oslo, Norway

 

og

 

Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark

 

i fellesskap (du finner mer informasjon om hvordan Partene fordeler ansvaret seg imellom, her).

2.      Samtykke til behandling av bestillinger (kortsiktig samtykke)

Hva er formålet/formålene med at dere samler inn og bruker opplysninger om meg?

Hva slags opplysninger blir samlet inn om meg?

Hvem deler dere slike opplysninger med?

Hva er det rettslige grunnlaget for at dere behandler disse opplysningene?

Hvor lenge beholder dere disse opplysningene?

Behandlingsansvarlig(e)

Behandle produkt- og tjenestebestillingene dine, herunder administrere levering, resepthåndtering, refusjonsoppgjør fra Helfo og kommunikasjon med helsepersonell og/eller myndigheter i den utstrekning det er nødvendig for å behandle bestillingene dine, lagre opplysningene du gir oss, og administrere preferansene dine (opplysningskategori 1–4)

 

 

 

Opplysningene som samles inn, er de opplysningene du gir Coloplast i forbindelse med bestillingen din. Dette kan innbefatte:

 

1.    Personopplysninger (fornavn, etternavn, postadresse,  fødselsdato, fødselsnummer og eventuelt kjønn)

2.     Kontaktopplysninger (e-postadresse, eventuelt telefonnummer)

3.     Helseopplysninger, produktopplysninger og opplysninger om resepten din, hvis det er nødvendig for forespørselen (type produkter som brukes, referansenummere på låste resepter, type kirurgisk inngrep, dato for kirurgisk inngrep)

4.     Transaksjon- og aktivitetsdetaljer (bestillinger og utsendelser, herunder opplysninger om betalingsmiddelet ditt, slik som kredittkort)

Tredjeparter som opptrer på instruks fra Coloplast (f.eks. leverandører av nettskytjenester, programvare for betalingstjenester eller tredjeparts ERP-programvare). Coloplast vil ikke selge eller dele opplysningene dine med tredjeparter for at de skal bruke dem for egne formål uten ditt samtykke eller annet lovlig grunnlag..

 

Vi kan også dele opplysningene dine med legitime tredjeparter hvis det er nødvendig for å oppfylle forespørselen din. Vi kan for eksempel dele opplysninger med tredjeparter, som finansierer eller assisterer med din medisinske behandling, herunder helsepersonell eller forsikringsselskap for å håndtere refusion og refundere kostnadene dine, eller for å få behandlingsråd hvis vi identifiserer et medisinsk behov i løpet av samtalene våre med deg. Hvis vi identifiserer et medisinsk behov, vil vi diskutere det med deg før vi snakker med helsepersonell. Du vil alltid bli informert før vi deler personopplysninger med helsepersonell eller forsikringsselskaper. I svært sjeldne tilfeller kan vi være juridisk forpliktet til å dele opplysningene dine med offentlige myndigheter. Dette kan for eksempel være når vi er pålagt å dele opplysninger med skattemyndighetene i forbindelse med fakturering av produkter eller tjenester, eller når offentlige organer reviderer tjenester i helsemarkedet. 

 

 

Opplysningene behandles for å overholde avtalefestede forpliktelser, for å overholde en rettslig forpliktelse, og på grunnlag av ditt samtykke – jf. artiklene 6(1)(b), 6 (1) (c) og 6(1)(a), jfr. 9(2)(a) i GDPR.

 

 

Dette kortsiktige samtykket er som utgangspunkt gyldig i tolv måneder – men bokføringsopplysninger relatert til dine gjennomførte bestillinger vil bli oppbevart i hhv. 3,5 og 5 år fra gjennomføringen av bestillingen, i henhold til norsk lov

 

Med mindre loven krever at vi beholder opplysningene, slik som ovennevnte regnskapsdata som oppbevares i henhold til reglene for bokføring, vil de bli slettet når du trekker tilbake samtykket ditt eller over en periode på tolv måneder unnlater å gi Coloplast et nytt samtykke  til databehandling i en eller annen form og det ikke har vært noen kommunikasjon mellom brukeren og Coloplast det siste året (Kommunikasjon innbefatter alle former for forespørsler om brukerstøtte, bestillinger, brev, e-postmeldinger, telefonsamtaler og andre former for informasjonsutveksling.)

 

Coloplast Norge AS, Ryenstubben 10, 0679 Oslo, Norway

 

og

 

Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark

 

i fellesskap (du finner mer informasjon om hvordan Partene fordeler ansvaret seg imellom, her).

3. Samtykke til bruk av støttetjenester

Hva er formålet/formålene med at dere samler inn og bruker opplysninger om meg?

Hva slags opplysninger blir samlet inn om meg?

Hvem deler dere slike opplysninger med?

Hva er det rettslige grunnlaget for at dere behandler disse opplysningene?

Hvor lenge beholder dere disse opplysningene?

Behandlingsansvarlig(e)

Lagre opplysningene du gir oss, og håndtere preferansene dine 

(opplysningskategori 1–6)

Opplysningene som samles inn, er de opplysningene du gir Coloplast. Dette kan innbefatte:

 

1.       Personopplysninger (fornavn, etternavn, postadresse og eventuelt fødselsdato, fødselsnummer og kjønn)

2.       Kontaktopplysninger (e-postadresse, eventuelt telefonnummer)

3.       Helseopplysninger, produktopplysninger, og opplysninger om resepten din, hvis det er nødvendig for forespørselen (type produkter som brukes, referansenummere på låste resepter, type kirurgisk inngrep, dato for kirurgisk inngrep)

4.       Informasjonspreferanser: Hvilken type opplysninger du har valgt å motta

5.       Transaksjon- og aktivitetsdetaljer (bestillinger og utsendelser, herunder opplysninger om betalingsmiddelet ditt, slik som kredittkort), dato og klokkeslett for telefonsamtaler, møter og annen kommunikasjon med Coloplast.

6.       Andre opplysninger du kan dele med Coloplast i forbindelse med støtteprogrammet.

 

 

Tredjeparter som opptrer på instruks fra Coloplast (f.eks. leverandører av nettskytjenester, programvare for betalingstjenester eller tredjeparts ERP-programvare). Coloplast vil ikke selge eller dele opplysningene dine med tredjeparter for at de skal bruke dem for egne formål uten ditt samtykke eller annet lovlig grunnlag.

 

Vi kan også dele opplysningene dine med legitime tredjeparter hvis det er nødvendig for å oppfylle forespørselen din. Vi kan for eksempel dele opplysninger med tredjeparter, som finansierer eller assisterer med din medisinske behandling, herunder helsepersonell eller forsikringsselskap for å håndtere refusion og refundere kostnadene dine, eller for å få behandlingsråd hvis vi identifiserer et medisinsk behov i løpet av samtalene våre med deg. Hvis vi identifiserer et medisinsk behov, vil vi diskutere det med deg før vi snakker med helsepersonell. Du vil alltid bli informert før vi deler personopplysninger med helsepersonell eller forsikringsselskaper. I svært sjeldne tilfeller kan vi være juridisk forpliktet til å dele opplysningene dine med offentlige myndigheter. Dette kan for eksempel være når vi er pålagt å dele opplysninger med skattemyndighetene i forbindelse med fakturering av produkter eller tjenester, eller når offentlige organer reviderer tjenester i helsemarkedet. 

 

Opplysningene behandles for å overholde avtalefestede forpliktelser, for å overholde en rettslig forpliktelse, for Coloplasts legitime interesse i å kunne gjennomføre produktutvikling , kommunikere, gi støtte og produktveiledning til deg, og på grunnlag av ditt samtykke – jf. artiklene 6(1)(b), 6 (1) (c), 6 (1) (f) og 6(1)(a), jfr. 9(2)(a) i GDPR.

 

Så lenge brukerens samtykke gjelder. Opplysningene vil bli slettet hvis en bruker trekker tilbake samtykket, eller hvis det ikke har vært noen kommunikasjon mellom brukeren og Coloplast de tre siste årene. (Kommunikasjon innbefatter alle former for forespørsler om brukerstøtte, bestillinger, brev, e-postmeldinger, telefonsamtaler og andre former for informasjonsutveksling.) Bokføringsopplysninger relatert til dine gjennomførte bestillinger vil bli oppbevart i hhv. 3,5 og 5 år fra gjennomføringen av bestillingen, i henhold til norsk lov

 

Coloplast Norge AS, Ryenstubben 10, 0679 Oslo, Norway

 

og

 

Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark

 

i fellesskap (du finner mer informasjon om hvordan Partene fordeler ansvaret seg imellom, her).

Levere personlig tilpasset produktveiledning, opplæring og brukerstøtte

(opplysningskategori 1–5)

Tilpasse opplysningene Coloplast sender til deg, basert på preferansene og opplysningene dine, og sende deg personlig tilpassede tjenestemeldinger, påminnelser og undersøkelser

(opplysningskategori 1, 3, 4, 6)

 

På samlet nivå utvikle og/eller forbedre Coloplasts produkter, teknologier, algoritmer, kommunikasjonspraksiser, apper og andre tjenester, herunder ved å tilegne seg en bedre forståelse av brukernes opplevelser, atferd og preferanser. Dette inkluderer også å tilegne seg innsikt om og utvikle og dokumentere produkt- og markedsføringspåstander relatert til Coloplasts produkter og tjenester

(opplysningskategori 1, 2, 3, 4, 5)

Dele opplysningene dine med tredjeparter når det er nødvendig for å levere støttetjenesten til deg – jf. kolonne 3

(opplysningskategori 1–5)

Behandle produkt-, vareprøve- og tjenestebestillingene dine, herunder levering i den utstrekning det er nødvendig for å behandle bestillingene dine.

(opplysningskategori 1, 2, 3, 5)

 

4. Samtykke til utsending av vareprøver

Hva er formålet/formålene med at dere samler inn og bruker opplysninger om meg?

Hva slags opplysninger blir samlet inn om meg?

Hvem deler dere slike opplysninger med?

Hva er det rettslige grunnlaget for at dere behandler disse opplysningene?

Hvor lenge beholder dere disse opplysningene?

Behandlingsansvarlig(e)

Behandle produkt- og tjenestebestillingene dine, herunder levering.

(opplysningskategori 1–5)

Opplysningene som samles inn, er de opplysningene du gir Coloplast. Dette kan innbefatte:

 

1.       Personopplysninger (fornavn, etternavn, postadresse, fødselsdato, fødselsnummer og eventuelt kjønn).

2.       Kontaktopplysninger (e-postadresse, eventuelt telefonnummer).

3.       Helseopplysninger, produktopplysninger, og opplysninger om resepten din, hvis det er nødvendig for forespørselen (type produkter som brukes, type kirurgisk inngrep, dato for kirurgisk inngrep).

4.       Informasjonspreferanser: Hvilken type opplysninger du har valgt å motta.

5.       Aktivitetsdetaljer: Bestillinger og utsendelser, dato og klokkeslett for telefonsamtaler, møter og annen kommunikasjon med Coloplast.

6.       Andre opplysninger du kan dele med Coloplast i forbindelse med støtteprogrammet.

 

Tredjeparter som opptrer på instruks fra Coloplast (f.eks. leverandører av nettskytjenester, programvare for betalingstjenester eller tredjeparts ERP-programvare). Coloplast vil ikke selge eller dele opplysningene dine med tredjeparter for at de skal bruke dem for egne formå,l uten ditt samtykke eller annet lovlig grunnlag.

 

Vi kan også dele opplysningene dine med legitime tredjeparter hvis det er nødvendig for å oppfylle forespørselen din. Vi kan for eksempel dele opplysninger med tredjeparter, som finansierer eller assisterer med din medisinske behandling, herunder helsepersonell eller forsikringsselskap for å håndtere refusion og refundere kostnadene dine, eller for å få behandlingsråd hvis vi identifiserer et medisinsk behov i løpet av samtalene våre med deg. Hvis vi identifiserer et medisinsk behov, vil vi diskutere det med deg før vi snakker med helsepersonell. Du vil alltid bli informert før vi deler personopplysninger med helsepersonell eller forsikringsselskaper. I svært sjeldne tilfeller kan vi være juridisk forpliktet til å dele opplysningene dine med offentlige myndigheter. Dette kan for eksempel være når vi er pålagt å dele opplysninger med skattemyndighetene i forbindelse med fakturering av produkter eller tjenester, eller når offentlige organer reviderer tjenester i helsemarkedet. 

 

Opplysningene behandles for å overholde avtalefestede forpliktelser, for å overholde en rettslig forpliktelse, for Coloplasts legitime interesse i å kunne gjennomføre produktutvikling, kommunisere, gi støtte og produktveiledning til deg, og på grunnlag av ditt samtykke – jf. artiklene 6(1)(b), 6 (1) (c), 6 (1) (f) og 6(1)(a), jfr. 9(2)(a) i GDPR.

 

Så lenge brukerens samtykke gjelder. Opplysningene vil bli slettet hvis en bruker trekker tilbake samtykket, eller hvis det ikke har vært noen kommunikasjon mellom brukeren og Coloplast de tre siste årene. (Kommunikasjon innbefatter alle bestillinger, brev, e-postmeldinger, telefonsamtaler og andre former for informasjonsutveksling.)

 

Bokføring-opplysninger relatert til dine gjennomførte bestillinger vil bli oppbevart i hhv. 3,5 og 5 år fra gjennomføringen av bestillingen, i henhold til norsk lov

 

Coloplast Norge AS, Ryenstubben 10, 0679 Oslo, Norway

 

og

 

Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark

 

i fellesskap (du finner mer informasjon om hvordan Partene fordeler ansvaret seg imellom, her).

Levere personlig tilpasset produktveiledning, opplæring og brukerstøtte

(opplysningskategori 1–5)

Tilpasse opplysningene Coloplast sender til deg, basert på preferansene og opplysningene dine, og sende deg personlig tilpassede tjenestemeldinger, påminnelser og undersøkelser

(opplysningskategori 1, 2, 3, 4, 6)

 

På samlet nivå utvikle og/eller forbedre Coloplasts produkter, teknologier, algoritmer, kommunikasjonspraksiser, apper og andre tjenester, herunder ved å tilegne seg en bedre forståelse av brukernes opplevelser, atferd og preferanser. Dette inkluderer også å tilegne seg innsikt om og utvikle og dokumentere produkt- og markedsføringspåstander relatert til Coloplasts produkter og tjenester.

(opplysningskategori 1, 2, 3, 4, 5)

Dele opplysningene dine med tredjeparter, jf. kolonne 3

(opplysningskategori 1–5)

Behandle produkt- og vareprøvebestillingene dine, herunder levering i den utstrekning det er nødvendig for å behandle bestillingen din.

(opplysningskategori 1, 2, 3, 5)

 

5. Tillatelse til markedsføring

Hva er formålet/formålene med at dere samler inn og bruker opplysninger om meg?

Hva slags opplysninger blir samlet inn om meg?

Hvem deler dere slike opplysninger med?

Hva er det rettslige grunnlaget for at dere behandler disse opplysningene?

Hvor lenge beholder dere disse opplysningene?

Behandlingsansvarlig(e)

Kommunisere med deg via brev, telefon og e-post for å sende deg nyhetsbrev og markedsføringsmateriale, herunder reklame, om tilbud fra Coloplast som kan være relevante for deg

(opplysningskategori 1–5)

Opplysningene som samles inn, er de opplysningene du gir Coloplast. Dette kan innbefatte:

 

1.       Personopplysninger (fornavn, etternavn, postadresse og eventuelt fødselsdato og kjønn)

2.       Kontaktopplysninger (e-postadresse, eventuelt telefonnummer)

3.       Medisinsk tilstand, helseopplysninger og produktopplysninger, hvis det er nødvendig for forespørselen (type produkter som brukes, type kirurgisk inngrep, dato for kirurgisk inngrep)

4.       Informasjonspreferanser: Hvilken type opplysninger du har valgt å motta

5.       Aktivitetsdetaljer: Bestillinger og utsendelser, dato og klokkeslett for telefonsamtaler, møter og annen kommunikasjon med Coloplast

Tredjeparter som opptrer på instruks fra Coloplast (f.eks. leverandører av nettskytjenester, programvare for betalingstjenester eller tredjeparts ERP-programvare). Coloplast vil ikke selge eller dele opplysningene dine med tredjeparter for at de skal bruke dem for egne formål, uten ditt samtykke eller annet lovlig grunnlag.

 

Opplysningene behandles for å overholde avtalefestede forpliktelser, for Coloplasts legitime interesse i å kunne kommunisere med deg og sende markedsføring til deg og på grunnlag av ditt samtykke – jf. artiklene 6(1)(b), 6 (1) (f) og 6(1)(a), jfr. 9(2)(a) i GDPR.

 

Så lenge brukerens samtykke gjelder. Opplysningene vil bli slettet hvis en bruker trekker tilbake samtykket, eller hvis det ikke har vært noen kommunikasjon mellom brukeren og Coloplast de tre siste årene. (Kommunikasjon innbefatter alle bestillinger, brev, e-postmeldinger, telefonsamtaler og andre former for informasjonsutveksling.)

Coloplast Norge AS, Ryenstubben 10, 0679 Oslo, Norway

 

 

Tilpasse opplysningene Coloplast sender til deg, basert på preferansene og opplysningene dine (personopplysninger, medisinsk tilstand, helseopplysninger, produktdetaljer og aktivitetsdetaljer), herunder i form av personlig tilpassede meldinger, påminnelser, spesialtilbud og fordeler

(opplysningskategori 1–5)

Gjennomføre segmenteringsanalyser basert på personopplysningene dine og din medisinske tilstand, helseopplysninger, produktdetaljer, aktivitetsdetaljer og informasjonspreferanser og tilegne seg innsikt, gjennomføre tilpassede kampanjer og gi deg målrettet informasjon som kan være relevant for deg

(opplysningskategori 1-5)

 

Overføring av data til tredjeland  

Under visse omstendigheter kan vi overføre dine personopplysninger til lande utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). For de fleste overføringer innen vår konserngruppe vil dine data generelt være underlagt våre bindende konsernregler (BCR), som sikrer et høyt beskyttelsesnivå. Ved overføring av data til andre, herunder eksterne partnere eller tjenesteleverandører, vil vi bruke EU-kommisjonens standard kontraktsvilkår, sammen med andre tiltak, for å gi passende garantier for dine data.

Disse tiltakene sikrer at dine personopplysninger er beskyttet og at dine personvernrettigheter opprettholdes, uavhengig av hvor dataene behandles.

 

 

Dine rettigheter 

Du kan trekke tilbake samtykket når du vil uten at det koster deg noe ved å skrive til privacyrequests@coloplast.com. Det vil ikke få noen negative følger for deg å trekke tilbake et samtykke, men du vil ikke lenger kunne motta de tilknyttede tjenestene og fordelene. Samtykke er en forutsetning for å motta de relevante tjenestene (samtykke til markedsføring er nødvendig for å motta markedsføringsmateriale, osv.). En tilbaketrekking av samtykke påvirker ikke gyldigheten av behandling som har funnet sted på bakgrunn av et tidligere gitt samtykke, eller fremover hvis fortsatt behandling er nødvendig av hensyn til en rettslig forpliktelse.

Personlig tilpasset brukerstøtte, tilpasset informasjon og/eller segmenteringsanalyser som gjennomføres under punkt 2. Samtykke til behandling av bestillinger (kortsiktig samtykke) 3. Samtykke til bruk av støttetjenester, 4. Samtykke til utsending av vareprøver, og/eller 5. Samtykke til markedsføring får ingen rettslige eller andre følger for deg. Det vil f.eks. ikke påvirke prisene som presenteres for deg, eller hindre deg i å kjøpe produkter og tjenester.

Under GDPR har du også følgende rettigheter med hensyn til dataene vi behandler om deg: 

  • Rett til innsyn

Du har rett til å få tilgang til dataene vi behandler om deg. 

  • Rett til retting

Du har rett til å få rettet eventuelle unøyaktige data vi behandler om deg. 

  • Rett til sletting

I visse situasjoner har du rett til å få dine data slettet før den generelle slettetiden i henhold til våre oppbevaringsregler. 

  • Rett til begrensning av behandling

I visse situasjoner har du rett til å begrense vår behandling av dine data. I slike tilfeller har vi kun rett til – bortsett fra lagring – å behandle slike data for håndtering av juridiske krav, for å beskytte rettighetene til en annen fysisk person, eller av hensyn til viktige offentlige interesser. 

  • Rett til å trekke tilbake samtykke

I visse situasjoner kan Coloplast samle inn og bruke dine personopplysninger basert på ditt uttrykkelige samtykke. Hvis dette er tilfelle, vil du ha mottatt en spesifikk skriftlig melding fra Coloplast som inneholder ytterligere detaljer. Du har rett til å trekke tilbake slikt samtykke når som helst, og Coloplast vil da slutte å bruke slike personopplysninger. 

  • Rett til å protestere

I visse situasjoner har du rett til å protestere mot vår behandling av dine data. 

  • Rett til dataportabilitet

I visse situasjoner har du rett til å motta dine data i et strukturert, vanlig brukt format og få dem overført til en tredjepart på din forespørsel. 


Hvis du ønsker å utøve noen av disse rettighetene, vennligst send en e-post til privacyrequests@coloplast.com. For andre spørsmål eller spørsmål relatert til vår bruk av dine data, vennligst se avsnittet «Hvordan kommer man i kontakt med Coloplast?« nedenfor. 

Hvis du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger, kan du sende klager til Coloplasts personvernombud. Du har også rett til å sende klager til den relevante tilsynsmyndigheten. I Norge og Danmark er de relevante myndigheter Datatilsynene. Du kan lese mer på de offisielle nettsteder hvor du også kan få tilgang til veiledningen om rettigheter for registrerte – Danske Datatilsyn & Norske Datatilsyn. Du kan få tilgang til en komplett liste over europeiske tilsynsmyndigheter her

Se Coloplasts globale personvernerklæring for mer informasjon om hvordan Coloplast håndterer personopplysningene dine.

 

 

3. Hvordan kommer man i kontakt med Coloplast?

Du kan sende spørsmål til privacyrequests@coloplast.com eller kontakte din lokale Coloplast-representant. Du finner det lokale Coloplast-kontoret ditt her: Lokale Coloplast-kontorer (coloplastcare.com).

Coloplast har utnevnt en gruppe personvernombud (DPO – Data Protection Officer). Henvendelser til personvernombudet kan rettes til:

E-mail: dataprotectionoffice@coloplast.com

 

Coloplast A/S

Holtedam 1, 3050 Humlebæk

Danmark

Attn: Data Protection Officer

 

Privacy notice updated: 03.03.2025